دوشنبه 17 اردیبهشت 1403
EN

خبرگزاری

در ديدار اعضاي ستاد مدينه با نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت: رضايت عمومي زائران، بركت كار است

  • 31 شهریور 1393
  • 17:50
  • 0 دیدگاه
  • 1297 بازدید
  • Article Rating
در ديدار اعضاي ستاد مدينه با نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت: رضايت عمومي زائران، بركت كار است
كارهايي امسال انجام شده كه در گذشته تصور انجام آن‌ها مشكل بود. تخفيف‌ در قيمت‌ها، اعطاي اختيارات بيشتر به مجموعه‌ها و اقدامات شبيه آن، تاثيرات خود را در كيفيت خدمت‌رساني گذاشته و نارضايتي را كاهش داده است.

به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع‌رساني حج، حجت‌الاسلام‌والمسلمين سيدعلي قاضي‌عسكر صبح شنبه در جمع اعضاي ستاد مدينه‌منوره، با تاكيد بر اين‌كه همه بايد قدردان نعمت خدمت‌گزاري به ضيوف‌الرحمن باشيم، گفت: بايد قدر اين نعمت بزرگ را بدانيم و متوجه عظمت كار و عمق خدمت‌گزاري باشيم. شكرگزاري اين نعمت در خدمت هرچه بهتر به زوار بيت‌الله‌الحرام است.
سرپرست حجاج ايراني به سابقه فعاليت خود در زمينه حج از سال ۱۳۵۹ تاكنون اشاره و اظهار داشت: امسال از نظر تفاهم، همدلي و همراهي در بهترين شرايط قرار داريم و بنده از آقاي اوحدي و همكارانشان تشكر مي‌كنم كه اين فضا را به‌وجود آورده‌اند و همين‌امر موجب شده كه كار‌ها به شكل مطلوب‌تري از گذشته انجام شود.

اول، همراهي
حجت‌الاسلام‌والمسلمين قاضي‌عسكر در ابتداي تبيين ويژگي‌هاي شرايط كنوني، به همراهي كارگزاران حج با يكديگر پرداخت و گفت: كارهايي امسال انجام شده كه در گذشته تصور انجام آن‌ها مشكل بود. تخفيف‌ در قيمت‌ها، اعطاي اختيارات بيشتر به مجموعه‌ها و اقدامات شبيه آن، تاثيرات خود را در كيفيت خدمت‌رساني گذاشته و نارضايتي را كاهش داده است.
وي اين موارد را نشانه رشد فكري و همكاري مطلوب همه عوامل اجرايي و فرهنگي توصيف كرد و ادامه داد: وقتي همه با هم و صادقانه كار ‌كنند، خداوند هم به آن‌ بركت مي‌دهد؛ اين موضوع يك قضاوت همگاني است و وقتي رهبر انقلاب هم از مجموعه اتفاقاتي كه افتاده، ابراز رضايت مي‌كنند، اين بدين معناست كه بايد اين وحدت و همدلي را ادامه دهيم.
سرپرست حجاج ايراني با تمثيل اينكه بعثه و سازمان مانند دو بال هستند؛ اظهار داشت: وقتي بدن آسيبي مي‌بيند، تمام بدن بسيج مي‌شود تا آن آسيب بر طرف شود، بدون هيچ كم و زيادي. ما هم همين نقش را نسبت به يكديگر بايد داشته باشيم.

اخلاص و آمادگي براي تغيير

ويژگي ديگر اخلاص در كارهاست ، كسي گله نمي كند كه چرا كار‌ها خارج از وقت اداري هم انجام مي شود؟ همه اين‌جا بر اساس احساس وظيفه مسئوليت‌ها را پيگيري كرده و از صبح تا شب، فعاليت مي‌كنند. نماينده ولي‌فقيه در امور حج و زيارت با ذكر اين عبارت، سومين ويژگي حج امسال اين است كه؛ همه خدمت‌گزاران به مشورت اهميت مي‌دهند و از همين‌جاست كه امكان تغيير و تحول به‌وجود مي‌آيد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمين قاضي‌عسكر با ذكر اين جمله كه «زمانه در حال تغيير است و ما بايد خودمان را با آن تطبيق دهيم» به دو موضوع مسار الكترونيك و جابه‌جايي ترمينال حجاج اشاره و اضافه كرد: مسار الكترونيكي داراي امتيازات و مشكلاتي بود كه در زمينه مشكلات آن، درايت لازم صورت گرفت و بر آن‌ها فائق آمديد.

مداراي با مردم
اميرالحاج به موضوع كاهش تاخيرهاي طولاني به سه مورد تا امروز پرداخت و افزود: در گذشته گفته مي‌شد تاخير به سازمان حج ارتباطي ندارد، اما امروز به سرعت در اين موارد تدبير و تاخير طولاني با افزايش زمان اقامت جبران مي‌شود.
نماينده ولي‌فقيه با قرائت اين حديث نبوي كه «أُمِرْتُ بِمُدَارَاةِ النَّاسِ» ادامه داد: مداراكردن با مردم يك اصل مديريتي است و اين‌كه بگوييم فلان‌كار شدني نيست، پاسخ مناسبي براي مردم نيست.
وي به مواردي همچون مساعدت مهندس اوحدي و همكاران ايشان در افزايش زمان حضور زائران اهل سنت در مدينه يا تغيير زمان خروج كاروان‌ها براي حضور در دعاي كميل اشاره و تاكيد كرد: مداراي با مردم، امتياز بزرگي است و اين در مجموعه فعاليت‌هاي كنوني قابل مشاهده است.

اصل شايسته‌سالاري
سرپرست حجاج ايراني در تشريح يكي ديگر از امتيازات خدمت‌رساني به حجاج، خاطرنشان كرد: ‌ افرادي بايد به عنوان عوامل اجرايي و ستادي به حج آورده شوند كه بتوانند كار‌هايشان را در كمال كيفيت انجام دهند. دوستي‌ها و رفاقت‌ها، به‌جاي خود، اما در مسووليت‌سپاري اصل بر شايسته‌سالاري است.
حجت‌الاسلام‌والمسلمين قاضي‌عسكر افزود: در بعثه تعداد قابل توجهي صرفه‌جويي در اعزام نيرو صورت گرفت و الحمدالله هيچ‌جا اُفت كيفي هم نداشته‌ايم و اگر همواره توجه به اعزام نيروهاي كيفي باشد، حتما مشكلات كم خواهد شد، كما اين‌كه در بازديدهايي كه از هتل‌ها داريم و يا در ديدارها با مردم هنگام تشرف به حر‌م‌نبوي، مي‌بينيم كه مردم با مشكل جدي‌ روبرو نيستند.

درايت بيشتر
حجت‌الاسلام‌والمسلمين قاضي‌عسكر به شروع برنامه‌ريزي براي تهيه مسكن سال آينده اشاره و اضافه كرد: اگر با درايت بيشتر و بهره‌گيري از تجارب گذشته عمل شده و تصميم بگيريم، حتما شرايط بهتري خواهيم داشت.
اميرالحاج ايران به بحث تداركات و خريد برخي دستگاه‌ها و كالا‌ها به ويژه براي آشپزخانه جديد مكه پرداخت و ضمن تاكيد بر ضرورت توجه بيشتر به اين بخش، پيشنهاد كرد: در خريد براي واحدهاي تخصصي نظير آشپزخانه بهتر است از كساني كه در چندساله اخير در مديريت اين بخش‌ها نقش مثبتي داشته‌اند، به‌عنوان زيرمجموعه كار‌شناسي كميته خريد استفاده شود.

ضرورت گفت‌وگوي جدي
نماينده ولي‌فقيه در امور حج و زيارت در پايان با تاكيد بر ثبت تجارب و نوگرايي‌ خاطرنشان كرد: كارهاي جديد و تجربه‌هاي ناموفقي كه صورت گرفته مي‌بايست ثبت شوند و بهترين جا براي اين‌كار طرح تعالي است.
اميرالحاج ايران به طرح موضوع توقف فعاليت ستاد‌ها در ايام عمره از سوي كشور ميزبان اشاره و بيان داشت: اگر مايل هستند حج و عمره به‌خوبي صورت گيرد، بايد مشاركت طرف ايراني در مديريت آن انجام شود تا مبادا خدمت‌رساني به حجاج بيت الله الحرام با خلل جدي مواجه شود.
پيش از آغاز سخنان نماينده ولي‌فقيه در امور حج و زيارت، آقايان ناصر خدرنژاد معاون سازمان حج و زيارت و نصرالله فره‌مند رئيس ستاد عمره مدينه‌منوره، در سخنان جداگانه‌اي گزارشي از روند فعاليت‌ها ارائه دادند.
مدیر ارشد امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

آرشیو اخبار