شنبه 15 اردیبهشت 1403
EN

خبرگزاری

همایش آموزش متمرکز زائران حج تمتع سال 97 استان مازندران با حضور سرپرست حجاج ایرانی

  • 19 تیر 1397
  • 10:22
  • 0 دیدگاه
  • 679 بازدید
  • Article Rating
همایش آموزش متمرکز زائران حج تمتع سال 97 استان  مازندران  با حضور سرپرست حجاج ایرانی

به گزارش روابط عمومی مدیریت حج وزیارت استان مازندران ، حجت‌الاسلام سیدعلی قاضی‌عسکر نماینده ولی فقیه در امور حج وزیارت و سرپرست حجاج ایرانی  در همایش آموزش متمرکز زائران حج مازندران که در سالن سیدرسول حسینی ساری برگزار شد، اظهار کرد: هدف ما از تشکیل این جلسه باتوجه به اینکه در آستانه سفر حج قرار داریم زائران آخرین اطلاعات را داشته باشند تا با آرامش بیشتر سفر خود را آغاز کنند.

وی بیان کرد: در حال حاضر روابط ایران و عربستان سخت‌ترین و تلخ‌ترین روابط است در طول این سال‌ها هیچ‌گاه به این تلخی نبوده است که همین موضوع سبب نگرانی برخی زائران شده است.

نماینده بعثه مقام معظم رهبری در حج و زیارت افزود:  باوجود اینکه در عربستان سفارتخانه نداریم ولی اعلام کردیم مساله حج باید از روابط سیاسی دو کشور جدا شود معنایش این است کار حج بدون تنش و نگرانی انجام می‌شود‌.

این مسؤول با اشاره به اینکه سال گذشته توطئه عظیمی علیه حج آغاز شد، گفت: واقعیت قضیه توطئه بود و بیشتر فشار از ناحیه عناصری بود که به دین علاقه نداشتند.

سرپرست حجاج ایرانی  اضافه کرد:  سال گذشته طبق توافق امضا شده عزت، عظمت و کرامت حجاج حفظ شد و توانستند اعمال خود را به جای بگذارند و امسال نیز جای نگرانی نیست.

وی با بیان اینکه براساس توافق بین طرفین روال ما مطلوب است و هیچ مشکلی سر راه ما نیست، گفت: حجاج با رعایت همه جوانب و همچنین باتوجه به تمهیدات اندیشیده شده حجاج با امنیت کامل برمی‌گردند.

سرپرست حجاج ایرانی تصریح کرد: باتوجه به روابط سیاسی دو کشور مردم ما باید مراعات کنند و نگاه ما باید به حج، نگاه بین‌المللی باشد.

این مسؤول ادامه داد: شعار امسال حج تحول روحی و اخلاقی، سبک زندگی دینی و عزت و کرامت اسلامی است که بعد از این همه عمر بهره کامل معنوی را از این سفر ببریم تا تحول اساسی در ذهن و روح و جان ما به وجود بیاید و در برگشت بتوانیم شیوه جدیدی را در زندگی پیاده کنیم.

حجت الاسلام قاضی‌عسکر با تاکید بر خودشکنی، اخلاص و عمل براساس فرامین الهی در انجام مناسک حج، خاطرنشان کرد:  ازجمله مسائل مهم بحث شیعه و سنی و بحث روز جامعه را در این سفر نخواهیم داشت به این دلیل ما امنیت مکه و مدینه را امنیت خودمان می‌دانیم.

وی افزود:  حجاج ما حجاج فرهیخته‌ای هستند و تلاش بر این باشد در این کنگره عظیم اسلامی زینت برای تشیع و مبلغ انقلاب و ملت فرهیخته باشند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت بیان کرد: تلاش مجموعه حج و زیارت بر این است که حجاج با کمترین هزینه مشرف شوند ولی دست ما نیست؛ در سال‌هایی که زائران ثبت‌نام کردند دلار در سال ۸۵ مبلغ ۹۲۰ تومان بود که براساس آن نرخ حج تعیین شد به این دلیل که هزینه حج دلاری است.

این مسئول اضافه کرد: الان به دلیل التهابات ارزی بخشی مربوط به آن است که نباید با حج و زیارت به‌صورت انتفاعی برخورد کنیم.

نماینده ولی فقیه در امور حج وزیارت  ادامه داد:  تمام تلاش ما این است قیمت تمام شده را از حجاج بگیریم که در این زمینه یک تیم قوی را بکار گرفتیم اما همین تفاوت نرخ سال گذشته با امسال موجب شده برخی شیطنت و سوءاستفاده کنند.

وی اضافه کرد: برخی این روزها شیطنت کرده و خاطر را آزرده کردند اینکه آمدند گفتند حجاج ارز یارانه‌ای گرفتند دروغ محض است.

سرپرست حجاج ایرانی با اعلام اینکه خرید انجام دادیم و نمی‌توانستیم مردم را معطل کنیم، افزود: در زمان خرید نرخ ارز همین مبلغ بوده و حجاج نه بدهکار و مدیون کسی نیستند.

این مسؤول اظهار کرد: در چند ماه گذشته ۸۵۰ هزار نفر به ترکیه و حدود ۸ میلیون نفر سال گذشته به خارج رفتند که می‌توانستند یورو دریافت کنند و این شیطنت‌ها نشان می‌دهد که اینها قصد خیرخواهی ندارند.

حجت الاسلام قاضی‌عسکر با تاکید بر اینکه حجاج هیچ نگرانی نداشته باشند، خاطرنشان کرد:  مسائل نباید دل زائران را آزرده کند به این دلیل که همواره این دشمنی‌ها وجود داشته است.

وی با اعلام اینکه در حج تبعیض نداریم، گفت: تمام زائران یکنواخت امکانات را دریافت می‌کنند و  تفاوت اصلی در نرخ مسکن است، نرخ ارز به‌دلیل قیمت مسکن و هتل‌ها تفاوت دارد‌.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به اینکه هنوز ۱۵ سال مردم در نوبت حج و ۶ میلیون نفر در نوبت حج عمره هستند، تصریح کرد: نام مردم قهرمان‌پرور مازندران همواره در طول تاریخ به عزت معروف است که عادت به مصرف برنج تولیدی خود را دارید ولی امکان اینکه بخواهیم از ایران برنج و برخی کالاها باتوجه به شرایط موجود ببریم وجود ندارد ناچار هستیم در آنجا خرید کنیم ولی با این وجود مسؤولان باکیفیت‌ترین مواد را خریداری می‌کنند.

این مسؤول افزود: سال ۹۵ که حج تعطیل شد خیلی از هتل‌ها و رستوران‌‌های ما را گرفتند  از سال گذشته برنامه‌ریزی کردیم و همچنان در تلاش هستیم بهترین‌ها را فراهم کنیم.

قاضی‌عسکر یادآور شد: تلاش این است بهترین‌ها برای حجاج ایرانی فراهم کنیم همان گونه که ایرانی‌ها بهترین نمونه حج را اجرا می‌کنند و حج ایران الگو است و خود مسؤولان عربستان به این مهم اذعان دارند.

وی تصریح کرد: هرکجا توانسته‌ایم امکانات بهتر فراهم شده است که امیدواریم با همکاری همه شرایط خوبی را ایجاد کنیم به این دلیل که حج ذاتا سفر سختی است و مدیران باید برنامه‌ریزی کنند تا تراکم در خیمه‌ها منا شکسته شود تا شاهد مشکلی نباشیم.

سرپرست حجاج ایرانی با تاکید بر رعایت مسایل بهداشتی، گفت: حیف است انسان به‌دلیل بی‌احتیاطی نتواند مناسک حج را برجای بگذارد.

حجت الاسلام قاضی‌عسکر در پایان گفت: همه مردم باید به توصیه‌ها و هشدارها توجه کنند چرا که حج مدیریت مشارکتی است؛ سفری که خداوند قسمت شما کرده با هیچ سفری در طول زندگی انسان قابل مقایسه نیست باید به گونه‌ای بهره‌برداری شود که تمام عمر خود از این برکت برخوردار شوند.

حجت‌الاسلام خانی مسئول  دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در مازندران ضمن تبریک به زائران بیت الله الحرام با بیان اینکه خداوند از میان سیل مشتاقان زیارت خانه خودش شماها را گلچین کرده است ، جایگاه شما زائران عزیز طبق حدیث امام صادق علیه السلام هرچیزی از خدا بخواهید شما را اجابت می کند ، اگر شفاعت کسی را بکنید شفاعت شما را می پذیرد اگر سکوت کنید و چیزی هم نخواهید باز خداوند با بخشش آغاز می کند در مقابل هر درهمی که دراه حج هزینه کنید خداوند یک میلیون درهم به شما پاداش می دهد .

سید حبیب‌الله ساداتی مدیر حج و زیارت مازندران با بیان اینکه زائران حج تمتع استان  مازندران امسال بالغ بر سه هزار و 324 نفر در قالب 24 کاروان از مازندران در قالب دو کاروان مدینه بعد و 22 کاروان مدینه قبل رهسپار سرزمین وحی می‌شوند اظهار داشت: اعزام زائران استان از 15 تا 20 مرداد ماه از فرودگاه ساری ادامه دارد.

وی با بیان اینکه همکاری زائران در طول سفر با عوامل کاروان‌ها را از آنان خواستاریم، افزود: هوشیاری باید در سفر معنوی بیت الله الحرام هوشیاری لازم را داشته باشند.

مدیر حج و زیارت مازندران با اشاره به اینکه زائران در راستای تحقق شعار سال خرید کالای ایرانی را مدنظر خود قرار دهند، تصریح کرد: زائران از خریداری کالاها در کشور عربستان خودداری و همه کالاهای و سوغات خود را در داخل کشور خریداری کنند.

ساداتی با بیان اینکه زائران در طول سفر مسیر مسائل بهداشتی را رعایت کنند، افزود: زائران مراسم ولیمه خود را 48 تا 72 ساعت پس از رسیدن به ایران تدارک ببینند.

(ضرورت درک سفر معنوی حج از سوی زائران)

محمد اسلامی، استاندار مازندران نیز در این مراسم با اشاره به اینکه سفر معنوی بیت الله الحرام نصیب هر فردی نمی‌شود که امید است این سفر سبب ارتقا درک معنوی زائران شود، گفت: زائران با درک معنا و نیت قربت الله عازم این سفر معنوی شوند و به چیزی آداب معنوی این سفر پرفیض به چیز دیگری فکر نکنند.

وی با بیان اینکه انسان با توجه به اعماق حج تمتع امسال گناهانش بخشیده می‌شود، تصریح کرد: انسان در سفر معنوی حج مراقب کردار، رفتار و اعمال خود باشد و برای آخرت خود ذخیره سازی کند.

استاندار مازندران با اشاره به اینکه حج فرصت گذرنامه گرفتن برای دنیای آخرت بوده و انسان در سفر معنوی حج به فیض عظما نائل می آید و حجی مقبول خواهد داشت، افزود: زائران سفارشات روسای کاروان‌های حج را جدی بگیرند تا بتوانند در اجرای بهترین حج معنوی اقدام کنند.

این مراسم با حضور حجت‌الاسلام سید علی قاضی عسگر نماینده ولی فقیه در امور حج وزیارت و سرپرست حجاج ایرانی ، استاندار مازندران، معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استانداری مازندران، مسئولان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری ، کارگزاران زیارتی و مدیران کاروان‌های و مدیران مجموعه و عوامل آنها  در حج تمتع امسال  و مدیران کل و مسئولان دستگاههای اجرائی همکار در عملیات اعزام زائران حج تمتع و با حضور بسیار پر شور زائران حج تمتع سال جاری در  سالن پهلوان سید رسول حسینی ساری برگزار شد.

 

 

 

مدیر ارشد امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

آرشیو اخبار