جمعه 10 فروردین 1403
EN

خبرگزاری

برگزاری همایش آموزشی - توجیهی زائران حج تمتع 1402 استان مازندران

  • 26 اردیبهشت 1402
  • 16:32
  • 0 دیدگاه
  • 91 بازدید
  • Article Rating
برگزاری همایش آموزشی - توجیهی زائران حج تمتع 1402 استان مازندران
به گزارش روابط عمومی مدیریت حج وزیارت استان مازندران همایش آموزشی - توجیهی زائران حج تمتع 1402 استان مازندران همزمان با سالروز شهادت امام جعفر صادق (علیه السلام )با حضور پرشور زائران بیت الله الحرام در سالن ورزشی سید رسول حسینی شهرستان ساری برگزار شد .
در این همایش آموزشی که با حضور نماینده ولی فقیه در استان مازندران حضرت آیت الله محمدی لائینی ، مسئول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در حج وزیارت استان ، مدیر حج وزیارت ، فرماندهی پلیس فرودگاه های استان و دیگر مسئولین دستگاههای اجرایی و نهاد های همکار در عملیات حج برگزار گردید زائران مازندرانی با اعمال و مناسک این سفر معنوی آشنا شدند .
آیت‌الله محمدباقر محمدی لائینی نماینده ولی فقیه در مازندران در همایش آموزش متمرکز زائران حج مازندران در سالن سید رسول حسینی ساری، اظهار کرد: وقتی حجاج معنویت کسب می‌کنند و برمی‌گردند هم دعاها برای مملکت ما مفید و پشتوانه است و هم بهره‌های معنوی زادوتوشه تقوا و معنویت در بازگشت برای تقویت فضای معنویت و فرهنگی ایران اسلامی مفید و موثر است و همه ما در برکات حجی که روزی که شما زائران شده، بهره‌مند می‌شویم.
وی با بیان اینکه زائران هر کشوری، نماینده ملت خودشان محسوب می‌شوند، افزود: حجاج کشور ما نماینده دو مجموعه کشورمان و هم مذهب تشیع هستند که به حساب کشور و مذهب‌مان دیده می‌شود که باید به گونه‌ای رفتار شود که باعث سربلندی و افتخار ما باشد.
نماینده ولی فقیه در مازندران اضافه کرد: حج بسیار فرصت باارزشی است که باید قدرش را بدانیم که باید حجاج در طول این یک ماه خودشان را به خدا، بزرگ‌ترین عبادت و بزرگ‌ترین تجربه زندگی بسپارند.
محمدی‌لائینی با تاکید بر اینکه حجاج باید با راحتی و دنیا همین جا خداحافظی کنند، خاطرنشان کرد: باید از دنیا فاصله بگیرند و در طول این یک ماه با دنیا قطع رابطه کنند و باید فرائض را اول وقت به جا آورند و عظمت و حضور حجاج در نماز اول وقت بسیار مهم است.
وی با تشکر از مسؤولان حج و دست‌اندرکاران، اظهار کرد: اینکه مسؤولان دغدغه اعمال و زیارت زوار را دارند جای تقدیر دارد.
نماینده ولی فقیه در مازندران با بیان اینکه پیش خودم ناراحت بودم چرا به زوار دلار می‌دهد، به جای آن ریال سعودی دهند، اظهار کرد: به جای اینکه دلار دست زوار دهند و آنجا در صرافی‌ها تبدیل به ریال کنند، چه اشکالی دارد دولت به زوار ریال سعودی دهد، ما داریم شعار دلارزدایی می‌دهیم و از این طرف هم دست زوار دلار دهیم با اینکه دلار در آنجا تبدیل به ریال شود درحالی‌که دولت می تواند دلار را به دولت سعودی دهر و از دولت سعودی هم رئال بگیرد و در اختیار زائران قرار دهد.
محمدی‌لائینی با آرزوی سلامتی برای همه حجاج، گفت: زائران از نظر سلامت شخصی و فردی، اخلاق و معنویت باید دغدغه داشته باشید.
وی بیان کرد: باید حجاج مراقب فضای حسن رابطه‌ای که با دولت عربستان می‌شود، باشید؛ چراکه شیاطینی هستند همیشه به دنبال سوءاستفاده هستند تا به این فضا آسیب نزنند.
نماینده ولی فقیه در مازندران یادآور شد: در عرفات مساله برائت و شرکت در اجتماع اداری، سیاسی، عبادی برائت هم جدی گرفته شود برائت از مشرکان، شیاطین و راس شیاطین صهیونیست‌ها و سیاست‌های سلطه‌جو استکباری حتما شرکت کنید.
حجت الاسلام والمسلمین خانی مسئول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در حج وزیارت استان مازندران نیز در این همایش با بیان آیات قران کریم و روایت اهل بیت در خصوص اهمیت حج از زائران درخواست نمودند با اطلاع کامل از اسرار و معارف حج در این سفر حضور یابید، هرچه اطلاعات درباره اسرار و معارف حج بیشتر باشد بهره شما از این فرصت معنوی بیشتر خواهد شد.
قدر لحظه لحظه این سفر معنوی را بدانند و از بازار گردی پرهیز نموده و سوغت سفر خود را در ایران تهیه نموده و با مدیران و روحانیون کاروان همکاری لازم را داشته باشند . و ایشان از حضور حضرت آیت الله محمدی لائینی نماینده ولی فقیه در استان مازندران به جهت حضور در همایش آموزش متمرکز آموزش زائران حج تمتع 1402 استان مازندران و بیان رهنمود های لازم تشکر و قدردانی نمودند .
عباس اسماعیلی مدیر حج و زیارت مازندران در همایش آموزش متمرکز زائران حج مازندران که در سالن سید رسول حسینی ساری برگزار شد، اظهار کرد: همه دست‌اندرکاران حج خدمت در این راه را افتخار بزرگی می‌دانند، چراکه شکرگزاری این نعمت و توفیق الهی کار سختی است.
وی افزود: امسال ۳۰ کاروان با ظرفیت ۴هزار و ۴۱۲ نفر و پنج مجموعه با همراهی ۲۰ نفر از عوامل کار خدمت‌گزاری به حج را انجام می‌دهند.
مدیر حج و زیارت مازندران با بیان اینکه از سوم خرداد ماه اعزام حج تمتع ۱۴۰۲ از فرودگاه ساری به مقصد مدینه منوره انجام می‌شود، افزود: همه کاروان‌های مازندران مدینه قبل هستند.
اسماعیلی یادآور شد: مازندران به همراه استان‌های یزد و تهران جز سه استانی هستند که نخستین زائران از این استان‌ها اعزام شده و وارد مدینه منوره می‌شوند.
وی با اعلام اینکه امسال نسبت به سال گذشته اعزام به حج قریب ۳۰۰ درصد افزایش داشت، گفت: کسانی که برای این کنگره عظیم دعوت هستند دارای اولویت اعزام تا اسفند ماه سال ۸۵ بودند اما به‌دلیل تکمیل ظرفیت تا 20 اردیبهشت ماه سال ۸۶ را هم فراخوان کردیم.
مدیر حج و زیارت مازندران بیان کرد: تکمیل اطلاعات زائران به موقع و با تلاش جهادی همه مدیران کاروان انجام شد، چرا که امسال عملیات حج با تاخیر انجام شد.
اسماعیلی ادامه داد: از دیگر اقدامات دریافت وجوه سفر به حج و وجوه قربانی بود که این مهم انجام شد که شاید یک سوالی در ذهن برخی ایجاد شد، چرا این همه تعجیل در پرداخت هزینه‌ها شد به دلیل آن تاخیر اعزام و فرآیند طولانی تامین و خرید ارز و انتقال آن به کشور عربستان بود.
وی ادامه داد: تامین اقلام مورد نیاز کاروان‌ها یکی از مواردی بوده که تامین و توزیع شده است.
مدیر حج و زیارت مازندران با بیان اینکه بحث انجام معاینات پزشکی یکی از مسائل بوده است، افزود: جا دارد از تلاش‌ها تشکر کنیم که به‌صورت جهادی کارها را پیش بردند.
اسماعیلی با بیان اینکه اخذ روادید در سامانه از دیگر تلاش‌های کاروان‌ها بود، اظهار کرد: از زحمات همه دست‌اندرکاران تلاش می‌کنیم تا خدای ناکرده یک زائر به دلیل نقص مدارک از سفر جانماند.
وی درباره خصوصیت حج امسال، تصریح کرد: یکی از شرایط خاص حج امسال میانگین سنی بالا است که تمام جامانده‌ها و حجاجی که در سال ۹۹ جاماندند و قرار است اعزام شوند که مستلزم برنامه‌ریزی دقیق و جامع و تدبیر است که سال خاص به‌دلیل میانگین سنی بالا است.
مدیر حج و زیارت مازندران یادآور شد: استفاده از ظرفیت جوان برای همراهی زائران مسن بسیار ویژه اسن که انشالله در این مسیر همراه باشند به‌عنوان همسفر کامل نقش‌آفرینی کنند.
اسماعیلی بیان کرد: موضوع دیگر افزایش قیمت حج نسبت به سنوات گذشته بوده که ارز سال ۹۹ را با ۹هزار خریداری کردیم ولی ارز امسال را ۲۸هزار و ۵۰۰ تومان خریداری کردیم که جا دارد از مساعدت و توجه دولت انقلابی برای تامین ارز تشکر کنیم.
وی با تاکید بر اینکه زائران به توصیه‌ها و تذکرهای مدیران کاروان‌ها توجه کنند، خاطرنشان کرد: پشت هر توصیه تجربه‌ تلخی است که هزینه سنگینی در برداشته و توجه به این توصیه‌ها باعث می‌‌شود این اسیب‌ها را تجربه نکنیم.
اسماعیلی با اعلام اینکه عملیات بزرگ حج با کمک نهادها و افراد مختلف در کشورهای ایران و عربستان انجام می‌شود، اظهار کرد: اگر یک خدمت در ساعت مقرر خدمت ارائه ندهد باعث بروز بحران خواهد شد که لازم است همه در این مسیر همراه باشند.
وی یادآور شد: یک نکته مهم بحث سرانه مشاعر است که سرانه آن بسیار پایین و کمتر از یک‌ مترمربع برای هر نفر بوده و زائران برای تحمل این شرایط سخت خودشان را آماده کنند، چون قطعه برای هر زائر براساس آمار زائران بود و برای هیچ کشوری بیشتر از این میزان نیست.
مدیر حج و زیارت مازندران بیان کرد: در پایان از همه کسانی که در عملیات حج تلاش می‌کنند، تشکر می‌کنم.
سرهنگ علی‌پور فرمانده پلیس فرودگاههای مازندران درهمایش آموزش متمرکز زائران حج مازندران که در سالن سید رسول حسینی ساری برگزار شد، اظهار کرد: یکی از بحث‌های مهم ممنوعیت حمل موادمخدر و روان‌گردان به کشور عربستان است، همچنین مراقبت و مواظبت از وسایل و اشیا و مدارک مسافرتی حجاج است که باید زوار گرامی به آن توجه کنند.
فرمانده پلیس فرودگاه‌های مازندران با بیان اینکه موضوع مهم دیگر تسهیل در تردد زائران است، تصریح کرد: زائران به‌عنوان سفیران نظام جمهوری اسلامی ایران در کشور عربستان هستید که باید سعی کنید بهترین رفتار و مردم بین سایر مسلمانان باشید.
وی ادامه داد: امیدواریم همانند سنوات گذشته که حتی یک مورد دستگیری در عربستان نداشتیم امسال هم این امر محقق شود و همه زائران را صحیح و سلامت راهی سرزمین وحی کرده و صحیح و سلامت موقع برگشت تحویل بگیریم.
فرمانده پلیس فرودگاه‌های مازندران با تاکید بر اینکه براساس قانون عربستان حمل ۵۸ قلم دارو که در شیوه نامه اعزام حجاج وجود دارد، ممنوع است، خاطرنشان کرد: علاوه بر آنها داروهای خواب‌آور، آرام بخش و حاوی کدئین نیز در کشور عربستان ممنوعیت دارد و بسیار سخت‌گیرانه برخورد می‌شود.
علی‌پور اضافه کرد: در بحث دارویی بیماران خاص مثل بیماران قلبی، سرطانی، دیابتی و سایر هیچ گونه دلهره و نگرانی از به همراه داشتن داروهای خود برای ایام حج نداشته باشند، با همراه داشتن نسخه پزشک معتمد حج و زیارت در فرودگاه مستقر است و داروها را تطبیق می‌دهد.
وی با اعلام اینکه ممنوعیت و محدودیتی برای داروهای بیماران خاص وجود ندارد، اظهار کرد: تاکیدمان روی موادمخدر، داروهای روان‌گردان، داروهای کدئین دار است.
فرمانده پلیس فرودگاه‌‌های مازندران ادامه داد، برخی از داروهای گیاهی مثل شیرین‌بیان به‌دلیل شباهت به موادمخدر در کشور عربستان ناشناخته است و سنوات گذشته برای زائران مشکل ایجاد شده به همین علت است که پلیس از خروج این نوع داروهای گیاهی جلوگیری می‌کند، برای اینکه خدای ناکرده زائر ما در کشور عربستان گرفتار نشود.
علی‌پور بیان کرد: خواهش ما این است زائران از به همراه داشتن داروهای گیاهی هم فاکتور بگیرند.
وی اظهار کرد: با همکاری سایر دستگاه‌های کمک‌بازرسی در امر بازرسی کمک خواهیم گرفت به همین علت به همه زائران اطمینان می‌دهم ذره‌ای موادممنوعه از کشور در قالب کاروان ها خارج نمی‌شود تا برای مدیران کاروان و زائران ما در کشور عربستان مشکل ایجاد نشود و باید همه زائران یار و یاور ما باشند.
فرمانده پلیس فرودگاه‌های مازندران یادآور شد: حمل مواد اسیدی مانند انواع ترشی‌جات، انواع مایعات و اسپری، کپسول، مواد محترقه و آتش‌زا، اشیای برنده، اسباب‌بازی به شکل اسلحه به داخل هواپیما ممنوع است که باید هم در کشور و هم در خرید در عربستان باید مراقبت کنند، پلیس از خروج مواد جلوگیری خواهد کرد.
علی‌پور ادامه داد: یک بحثی در ارتباط با حمل تنقلات است که مشکلی ندارد ولی گاهی برخی به صورت چند کیلو کار بازرسی را برای همکاران مشکل می‌کند که درخواست داریم در حد معمول همراه داشته باشند.
وی با تاکید بر اینکه زائران در طول سفر مراقب وسایل و لوازم خود باشند، خاطرنشان کرد: هر زائر مامور و مسوول وسایلش است.
فرمانده پلیس فرودگاه‌های مازندران خاطرنشان کرد: زائران از پذیرش و امانت بار حتی به مدت کوتاه خودداری کنند، خدای ناکرده موادممنوعه‌ای از بار کشف شود آورنده بار برای پلیس ملاک خواهد بود و مسوولیت بار برعهده آورنده ساک است، مواردی از این قبیل در سنوات گذشته داشتیم.
علی‌پور اضافه کرد: در این سفر از حمل طلا و جواهرات خودداری کنند تا برای آنها مشکلی ایجاد نشود.
فرمانده پلیس فرودگاه‌های مازندران با اشاره به اینکه زائران مراسم بدرقه و استقبال را به خارج از فضای فرودگاهی موکول کنند، اظهار کرد: باتوجه به عده و عده پلیس، سپاه و فرودگاه تمام تلاش خود را به کار گرفته تا خدمتگزاران خوبی برای زائران باشیم.
علی‌پور یادآور شد: درصورت مشاهده افراد مشکوک حتما موارد را به پلیس گزارش کنند و پلیس هم موظف به پیگیری این گزارش‌ها است.
وی گفت: تمام تلاش ما رضایت‌مندی صد در صدی زائران است و تمام اهتمام خود را در این مسیر بکار می‌گیریم.
در ابتدای این همایش پیام نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی حضرت حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب برای زائران مازندرانی به صورت ویدئو پروژکشن برای زائران پخش گردید .
مدیر ارشد امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آرشیو اخبار