یکشنبه 09 اردیبهشت 1403
EN

خبرگزاری

آنچه که می بایست در مورد تغذیه و تدارکات زایران عتبات عالیات بدانید؟/غذای زایران عتبات در کربلا و نجف چگونه تهیه می شود؟

  • 23 دی 1402
  • 08:09
  • 0 دیدگاه
  • 77 بازدید
  • Article Rating
آنچه که می بایست در مورد تغذیه و تدارکات زایران عتبات عالیات بدانید؟/غذای زایران عتبات در کربلا و نجف چگونه تهیه می شود؟
مدیرکل برنامه ریزی و نظارت بر اسکان، تغذیه و تدارکات زایران عتبات تغذیه و تدارکات و اسکان عتبات عالیات به تبیین اقدامات صورت گرفته برای تغذیه و تدارکات زایران عتبات عالیات در کربلا و نجف پرداخت.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت؛ مواد غذایی استاندارد، بهره مندی از تدارکات مطلوب، طبخ و تهیه غذا در مکانی مناسب مطابق ذائقه ایرانی و اهتمام به رضایتمندی زایران براساس شاخص های تدوین شده در سازمان حج و زیارت از جمله مهمترین راهبردهای دست اندرکاران حج و زیارت می باشد.
توجه به عزت ، امنیت و سلامت نیز یکی از شعارهای اساسی در راستای خدمت رسانی به زایران محسوب می شود که برهمین اساس در خصوص تغذیه و تدارکات بدان توجه شده است زیرا طبخ غذای مطلوب در فضایی کاملا بهداشتی موجبات سلامت زایران را فراهم می آورد و همچنین یکی از زیر شاخه های اهتمام به امنیت ، ضرورت توجه به امنیت غذایی است که سازمان حج و زیارت به آن توجه ویژه ای دارد.
عباس دمیرچی مدیرکل برنامه ریزی و نظارت بر اسکان، تغذیه و تدارکات زایران عتبات در خصوص اقدامات صورت گرفته در زمینه خدمت رسانی مطلوب به زایران عتبات عالیات اظهار کرد: یکی از مهمترین موضوعاتی که در سفرهای زیارتی عتبات عالیات به دلیل شرایط محیطی مورد اهتمام قراردارد بحث تغذیه و بهداشت غذا است.
وی با بیان اینکه غذای مناسب باید چه شاخص هایی را داشته باشد؟ بیان کرد: 1- تهیه مواد مناسب غذایی از شرکتها و کارخانه های دارای استاندارد2-وجود محلی مناسب دارای امکانات مکانیزه با استانداردهای بهداشتی 3- بهره مندی از نیروهای با تجربه و توانمند در طبخ و توزیع غذای زایران از جمله شاخص ها محسوب می شود.
دمیرچی در پاسخ به اینکه برای سوق یافتن به اهداف سازمان حج و زیارت در افزایش رضایتمندی زایران و تحقق شاخص های ذکر شده چه اقداماتی صورت گرفته است گفت: به دلیل توجه ویژه به سلامت زایران از طبخ غذا در آشپزخانه های متمرکز در شهرهای نجف و کربلا استفاده می کنیم.
وی افزود: این آشپزخانه ها با استانداردهای مطابق دستورالعمل ها و با کادری مجرب از آشپزهایی ایرانی، فعال هستند و در این خصوص به غیر از آشپزها و کادر آشپزخانه ، ناظر بهداشت نیز در آنجا حضور مستمر دارد .
مدیرکل برنامه ریزی و نظارت بر اسکان، تغذیه و تدارکات زایران عتبات تغذیه و تدارکات و اسکان عتبات عالیات ادامه داد: طبخ و توزیع غذا براساس برنامه غذایی ابلاغی که توسط کارشناسان ذی صلاح تهیه شده انجام می گیرد و غذایی مناسب و مطلوب در وعده های ناهار و شام تقدیم می گردد.
وی با اشاره به نگاه رییس سازمان حج و زیارت مبنی بر خدمت رسانی مطلوب به زایران و افزایش رضایتمندی آنها گفت: براساس برنامه ریزی صورت گرفته در خصوص تغذیه و تدارکات، از دوره جدید ، صبحانه گرم هم در برنامه غذایی زایران گنجانده شده است.
دمیرچی درباره اینکه آیا همه اقلام در کشورعراق تهیه می شود یا اقلامی از ایران ارسال می گردد گفت: با توجه به ذائقه ایرانی تمامی تلاش ما این است که اقلام اولیه غذاها ، ایرانی باشد و تاحد امکان و اینکه محدودیت ها اجازه دهد، این مواد را از کشورمان تهیه می کنیم اما اگر بخواهیم این اقلام را در عراق تهیه نماییم، از بهترین کیفیت بهره می گیریم.
به گفته وی، خدمات طبخ و توزیع غذا به صورت کاملا بهداشتی فقط به کاروان های تحت نظارت سازمان حج و زیارت انجام می گیرد و سایر کاروانهای غیرمجاز و آزاد بر از آن بی بهره هستند.
مدیرکل برنامه ریزی و نظارت بر اسکان، تغذیه و تدارکات زایران عتبات با قیاس شرایط گذشته و کنونی در طبخ و توزیع غذا گفت: در گذشته طبخ غذا در هتل ها و به صورت خودپخت، بدون برنامه سازماندهی شده و فاقد هر گونه نظارت بهداشتی انجام می گرفت اما در حال حاضر تمامی کاروان های سازمان حج و زیارت از تغذیه مطلوب استفاده می کنند . این درحالی است که کاروان های آزاد بر و غیرمجاز از غذای مطلوب آشپزخانه های بهداشتی و تحت نظارت کارشناسی شهرهای نجف و کربلا محروم هستند.
وی درخصوص تعداد غذای طبخ شده افزود: در روزهایی که جمعیت زایران بیش از سایر ایام بوده است 8 تا 10 هزار پرس غذا در هر وعده روزانه در آشپزخانه ها طبخ شده است.
دمیرچی تصریح کرد: متاسفانه هنوز مکانهایی که فاقد امکانات مناسب و بهداشتی هستند به گروههای آزاد برخدمات غذایی می دهند که امیدواریم مردم نسبت به عملکرد آنها آگاه باشند.
وی افزود: تغذیه و تدارکات برای کاروان های زیارتی سازمان حج و زیارت مطابق استانداردها ارایه می گردد و همچنین همه روزه نیز میوه فصل تقدیم زایران خواهد شد.
دمیرچی در پایان بخش نخست گزارش تغذیه و تدارکات عتبات ، ضمن آرزوی سلامت و صحت برای زایران عتبات عالیات ، تاکید کرد که سازمان حج و زیارت همه تلاش خود را برای افزایش رضایتمندی زایران انجام می دهد و توجه ویژه ای به سلامت و امنیت غذایی زایران دارد.
مدیر ارشد امتیاز به خبر :

آرشیو اخبار