یکشنبه 18 شهریور 1403
EN

خبرگزاری

پایان ۲ ماه تلاش شبانه روزی دست اندرکاران حج تمتع ۱۴۰۳/ تمامی زایران و عوامل اجرایی به میهن اسلامی بازگشتند

  • 26 تیر 1403
  • 06:31
  • 0 دیدگاه
  • 29 بازدید
  • Article Rating
پایان ۲ ماه تلاش شبانه روزی دست اندرکاران حج تمتع ۱۴۰۳/ تمامی زایران و عوامل اجرایی به میهن اسلامی بازگشتند
با بازگشت همه حاجیان ایرانی حج تمتع ۱۴۰۳ و عوامل اجرایی به میهن اسلامی پرونده حج تمتع امسال پس از ۲ ماه بسته شد .
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج وزیارت؛ عملیات حج تمتع ۱۴۰۳ که بامداد ۲۴ اردیبهشت ماه با بدرقه مسئولان حج وزیارت کشورمان آغاز شده بود بامداد امروز یکشنبه ۲۳ تیرماه و با بازگشت آخرین گروه از عوامل اجرایی و خادمان حجاج به کشور به پایان رسید .
اما در این عملیات که با عنایت الهی و تلاش های تمامی خادمان فرهنگی و اجرایی، بعثه مقام معظم رهبری ، سازمان حج و زیارت و دستگاههای همکار انجام گرفت، طی ۶۲ روز ۸۷ هزار و ۶۵۰ نفر حجاج و عوامل ایرانی بعد از عزیمت به سرزمین وحی و انجام اعمال و مناسک، به کشور بازگشتند.
در این میان خدمات فرهنگی و اجرایی به بهترین نحو و با تلاش های شبانه روزی در حوزه های مختلف انجام گرفت که بخشی از این خدمات به شرح ذیل می باشد.
+اعزام زایران کشورمان به دو صورت زایران مدینه قبل و مدینه بعد از استانهای کشور انجام گرفت و نخستین پرواز از ایستگاه پروازی فرودگاه حضرت امام (ره) و آخرین پرواز به ایستگاه پروازی شهر یزد صورت پذیرفت .
+در این مدت هواپیمایی جمهوری اسلامی وظیفه نقل و انتقال هوایی زایران را از ۲۱ ایستگاه پروازی به عهده داشت و بازگشت زایران ایرانی نیز به ۲۱ ایستگاه پروازی انجام گرفت .
+پرواز زایران ایرانی بله فرودگاه‌های مدینه منوره و جده انجام گرفت و بازگشت زایران نیز از این دو فرودگاه به میهن اسلامی انجام پذیرفت.
+ نقل و انتقال زایران ایرانی در سرزمین وحی نیز به طور کامل و دقیق و براساس برنامه ریزی ها و دستورالعمل های از پیش تدوین شده انجام گرفت .
+برای نخستین بار تمامی زایران ایرانی فاصله شهرهای مدینه تا مکه و مکه تا مدینه را با قطار سریع السیر حرمین طی کردند ، موضوعی که در سنوات قبل با اتوبوس بین شهری انجام می گرفت.
+نقل و انتقال زایران با قطار فاصله زمانی انتقال با اتوبوس را از ۹ساعت به ۲ساعت و ۲۰ دقیقه کاهش داد که نه تنها در سرعت انتقال زایران اثرگذار بود بلکه باعث ایجاد امنیت و آسایش بیشتر حجاج کشورمان شد ؛ این اقدام به صورت کاروانی شاید فقط برای حجاج ایرانی صورت پذیرفت که رضایتمندی زایران را به عهده داشت .
+ زیارت دوره در شهرهای مدینه منوره و مکه مکرمه برای زایران کشورمان برقرار بود و زایران در مدت زمان حضور ، بهره معنوی را از زیارت دوره کسب کردند.
+ خدمات حمل و نقل بین شهری در مکه مکرمه به صورت شبانه روزی برای زایران کشورمان برقرار بود و زایران کشورمان برای عزیمت از هتل به حرم و بالعکس از اتوبوس های تدارک دیده شده استفاده کردند.
+ خدمات حمل و نقل بین شهری در آخرین ساعات حضور زایران در سرزمین وحی به زایران ارایه شد.
+ کار نقل و انتقال زایران کشورمان به مشاعر مقدسه نیز طی ۷مرحله و با اتوبوس های ترددی براساس دستورالعمل های تعیین شده و مطابق زمانبندی دقیق انجام گرفت .
+ خدمات بهداشتی و درمانی به نحو مطلوب و شایسته ای در شهرهای مکه مکرمه ، مدینه منوره و مشاعر مقدسه به زایران کشورمان ارایه گردید.
+ طبخ و توزیع غذای زایران‌ ایرانی در چهار آشپزخانه مدینه منوره و مکه مکرمه (دو آشپزخانه در مدینه و دو آشپزخانه در مکه) توسط اشپزهای مجرب ایرانی و براساس دستورالعمل ها و با نظارت کامل انجام گرفت .
+در طبخ و توزیع غذای زایران کشورمان که به صورت پخت متمرکز انجام گرفت ، ذائقه ملی مردم کشورمان مورد توجه واقع شد ؛ همچنین تغذیه مطابق نظرات کارشناسان تغذیه و براساس استانداردها انجام پذیرفت.
+در طبخ غذای زایران ایرانی از محصولات و مواد با کیفیت مانند گوشت گرم ، سبزیجات تازه ، برنج با کیفیت موجود. در عربستان و ..... استفاده شد.
+ بحمدالله هیچ گزارشی از غذای فاسد و نامطلوب ارایه نگردید و غذا مطابق استانداردهای بهداشتی تقدیم زایران شد.
+ تمامی زایران کشورمان به زیارت روضه منوره در مدینه النبی مشرف شدند.
+هتل های مدینه منوره در منطقه مرکزی قرار داشت که همه زایران در مدت زمان اندکی فاصله هتل تا حرم را طی می کردند.
+ زایران ایرانی ۵ روز را مدینه منوره حضور داشتند و از فضای معنوی شهر پیامبر بهره معنوی را کسب نمودند.
+ فضای مناسب در ایام تشریق در سرزمین عرفات مهیا شد و چادرهای زایران ایرانی به کولرهای جدید و سیستم خنک کنندگی پیشرفته مجهز گردید.
+ علیرغم گرمای شدید هوا و مشکلات ایجاد شده برای زایران کشورهای مختلف ،با تدابیر اندیشیده شده از سوی دست اندرکاران اجرایی و مرکز پزشکی حج وزیارت ، کمترین آسیب از این حیث به زایران صورت گرفت و زایران ایرانی در سلامت کامل اعمال و مناسک را انجام دادند .
+ تمامی هتل های زایران ایرانی مطابق استانداردهای موجود در عربستان و زیر نظر کمیسیون اسکان در حج تمتع امسال اجاره شد .
+ ۶۳ هتل در مکه و ۱۹ هتل در مدینه منوره ، محل اسکان زایران ایرانی در موسم حج تمتع ۱۴۰۳ بود .
+ واحد راهنمایی حجاج ایرانی نیز در مکه مکرمه و مشاعر مقدسه به صورت شبانه روزی با کاورهای زردرنگ فعالیت کردند که در این مدت خدمات راهنمایی ، امداد ، و حتی برای نخستین بار خدمات ویلچر به زایران کم توان ارایه گردید.
+ خدمات حمل و نقل ترددی به صورت کامل در اپلیکیشن زیارت انجام گرفت و بخشی از زایران نیز در این اپ موبایلی عضو شده و از دستاوردهای آن استفاده کردند.
+ مسئولان حج وزیارت کشورمان در طول موسم در کنار زایران حضور فعالانه ای داشته و با بازدید های سرزده به رفع نقاط ضعف مبادرت کرده و اولویت را رضایتمندی زایران در طول موسم دانستند.
+ کار آسیب شناسی عملیات حج تمتع پس از عملیات تشریق مورد توجه قرار گرفت تا با شناسایی نقاط قوت و ضعف ، عملیات اجرایی در سنوات آتی بیش از پیش بهبود یابد.
+ زایران کشورمان نیز در حج تمتع امسال مطابق دستورالعمل ها رفتار کرده و ضمن رعایت قوانین کشور میزبان ، همانند همیشه به الگویی از زایران نمونه تبدیل شدند.
+زایران کشورمان در موسم حج تمتع امسال رضایت نسبی خود را از عملیات حج تمتع ۱۴۰۳ اعلام داشتند.
مرتضی خالقی امتیاز به خبر :

آرشیو اخبار